Yhteisöllisen oppimisen alkulähteillä

Yhteisöllinen oppiminen vaatii onnistuakseen paljon pohjatyötä, oikeanlaisen oppimisympäristön sekä yhteisöllisyydelle otollisen ilmapiirin. Heti alkupäivistä asti olemme tehneet erilaisia harjoituksia, joiden avulla oppilaat ovat tutustuneet toisiinsa ja alkavat pikkuhiljaa luottamaan toisiinsa. Vaihdamme kerran kuussa paikkoja arpomalla. Kaikkien nimet ovat kulhossa, josta yksi kerrallaan nostamme nimen ja hänelle paikan. Näin saamme lapsia sekoitettua mahdollisimman paljon ja tavoitteena on, että vuoden aikana jokainen työskentelisi mahdollisimman monen luokkakaverin kanssa.

Syyskuun teemana ympäristö- ja luonnontiedossa meillä oli syksyn sato. Valitsimme käsittelyyn neljä eri teemaa: kasvimaan sato, puutarhan sato, metsän marjat ja sienet. Oppilaat jaettiin kolmen tai neljän hengen ryhmiin, joiden ensimmäisenä tehtävänä oli kirjata ylös mitä he jo tietävät omasta aiheestaan. Sen jälkeen jokainen ryhmän jäsen valitsi itsellee yhden kasvin, jonka kuvan hän piirsi ja väritti. Kuvan tuli mahdollisimman tarkasti kuvata minkänäköinen kasvi ja millainen sato siitä saadaan. Esim. hedelmäpuiden kohdalla piti piirtää puu ja yksi hedelmä lähikuvana. Yhdessä ryhmän jäsenet etsivät jokaiseen kasviin hieman tietoa. Kaikki kuvat ja tietotekstit koottiin isolle kartongille yhteiseksi tuotokseksi. Lähdimme liikkeelle pienillä tavoitteilla, jotta ne olisivat jokaisen ryhmän saavutettavissa. Pääasia oli se, että ryhmän työskentely toimii ja homma saadaan sujuvasti valmiiksi.

WP_20141030_002

                           WP_20141030_003                         WP_20141030_004

WP_20141030_001

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s