Ihmeellinen ihminen

Kevään korvalla päätimme vielä puristaa yhden ison kokonaisuuden, jonka aiheena oli ihminen. Aloitimme kokonaisuuden hahmottamisen miettimällä ryhmissä mitä me jo tiedämme ihmisestä ja hyvinvointiin liittyvistä asioista. Tiedossa olleet asiat kirjoitettiin paperilapuille asiasanoina. Asiasanoista kokosimme luokan seinälle yhteisen ajatuskartan, jossa oli kahdeksan haaraa, jotka on poimittu alkuopetuksen opetussuunnitelmasta:

  1. Hengitys ja verenkierto
  2. Luut ja lihakset
  3. Aivot ja aistit
  4. Ruuansulatus
  5. Kehon osat
  6. Ihmisen elämänvaiheet
  7. Liikunta ja lepo
  8. Ravinto ja puhtaus  WP_20150420_11_47_02_Pro

Oppilaat saivat tämän jälkeen valita itselleen mieluisimman aiheen ja ryhmiin jakautuminen suoritettiin niin, että jokainen lähti luokassa etsimään muita oppilaita, joilla oli sama valinta. Ryhmien löydyttyä ensimmäinen tehtävä oli suunnitella ryhmälle logo. Logo laitettiin projektiseinälle, jossa näkyi aikajanana oppilaille se miten projekti tulee etenemään. Seinällä näkyi myös yhteiset tavoitteet sekä tehtävät.

WP_20150424_11_50_14_Pro

 Jokaisella ryhmällä oli kokonaisuudessa kaksi tehtävää: tietotehtävä ja toimintatehtävä. Tietotehtävässä oppilaat poimivat ajatuskartasta heidän aiheeseensa liittyvät asiasanat ja muodostivat niistä lauseita, jos tiesivät miksi ko. asiasana on heidän listallaan. Jos lausetta ei osattu muodostuu, keksittiin kysymys, jolla saataisiin selville mikä sanan merkitys on. Lisäksi ryhmät keksivät lisäkysymyksiä niistä asioista mistä halusivat löytää tietoa. Kysymykset jaettiin jokaiselle oppilaalle ja jokainen etsi vastauksia omiin kysymyksiinsä. Vastauksia etsittiin kirjoista, haastattelemalla tuttuja lääketieteen ammattilaisia ja tarpeen tullen internetistä. Kaikki vastaukset sekä asiasanoista tehdyt lauseet koottiin yhteiseksi tietotekstiksi luokan yhteiseen OneNote-tiedostoon.

 WP_20150422_11_31_14_Pro WP_20150429_11_28_28_Pro

Tietotekstin valmistuttua alkoi projektin seuraava vaihe, jossa ryhmä suunnitteli ja valmisteli omaa esittelypöytäänsä projektin huipentaville hyvinvointimessuille. Messuihin liittyi myös ryhmillä ollut toimintatehtävä. Jokaisen ryhmän piti päättää miten he esittelisivät kokoamansa tiedot messuilla mutta myös miettiä aiheeseen liittyvä toiminnallinen tehtävä messuvieraille.

WP_20150430_09_18_30_Pro WP_20150506_11_30_11_Pro

Projekti huipentui kahtena päivänä pidettyihin messuihin, joihin vieraiksi kutsuttiin vanhemmat, isovanhemmat, lähialueen eskarit sekä luokkia meidän pääkoululta. Messuilla jokaisella ryhmällä oli oma pöytä, joissa vieraat saivat mm. pelata tietovisoja Kahootilla tai kyselykortteina,  pelata itsetehtyjä Alias-pelejä, liikkua oppilaiden suunnittelemien liikuntakorttien avulla, laittaa kehon osia oikeille paikoilleen, pelata muistia testaavaa Kim-peliä sekä kuunnella oppilaiden PowerPoint-esityksiä.

WP_20150504_11_30_09_Pro WP_20150506_11_32_11_Pro

Oli hienoa nähdä miten vuoden aikana harjoitellut taidot esim. ryhmätilanteessa puhkesivat kukkaan tämän pitkän prosessin aikana. Moni oppilas ylitti itsensä myös esittelytilanteessa ja messut oli erittäin tärkeä tapahtuma oppilaille. Me opettajat saimme vain ylpeinä seurata miten hienosti oppilaat hoitivat omat tehtävänsä.

Tässä oppilaiden oma kuvaus ja kommentit projektista kakkosluokkalaisten kokoamana:

Tehtiin koulussa ihmisprojekti. Se päättyisi hyvinvointimessuilla. Välissä etsimme tietoa kotoa, kirjoista ja tietokoneilla. Teimme tiedoista tietotekstin.  Osa pani tietotekstiin myös kuvia. Sitten kun tietoteksti oli valmis aloimme valmistelemaan toimintatehtäviä. Toimintatehtäviä oli monia. Toiset tekivät kahoot tietovisan ja toiset tekivät sanaselityspelin. Sitten kun tieto ja toimintatehtävä oli valmis aloimme valmistelemaan messupöytiä. Messuilla kävi Oulujoen kakkosluokan B-ryhmä, kivikkokankaan ja Saarelan eskarit sekä joidenkin äitejä, isejä mummeja ja pappoja. Messut oli mukavat.

oppilaiden ajatuksia :

Messut olivat aika mukavat.

messut olivat mukavat koska sai pelata kahoottia!

Ihmisprojekti  oli mukava koska sai etsiä tietoa.

projekti oli mukava.

 ihmisprojekti oli tylsä.

 ihmisprojektissa kaikki oli mukavaa.

 ihmisprojektissa oli mukavinta messut.

 ihmisprojekti oli kiva.

 ihmisprojekti oli tylsä ja kiva.

 ihmisprojekti oli helppo.

 ihmisprojekti oli ihan kiva.

 ihmisprojekti oli huono.

 tylsä tehdä lappuja.

 ihmisprojektissa oli mukava olla tietokoneella!

 messuilla oli hankala esitellä juttuja.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s